2017. január 22., vasárnap

Restaurálás, átalakítás iskola, 6. rész: Dekoráció

6. rész: Dekoráció



Ha túl vagyunk a festésen, a felújított, de akár a meglévő autónkat dekorációval is elláthatjuk. Nagy felület esetén már a festéskor is lehet hatásokat elérni a maszkolások segítségével. Ez sok gyakorlást, nagy türelmet és ügyességet igényel. alapelv, hogy lehetőleg minél vékonyabb maszkolóanyagot használjunk és az jól tapadjon de ugyanakkor le lehessen szedni az alatta levő festék sérülése nélkül. Lehet maszkolószalag, ragasztószalag esetleg vékonyabb tapéta is. A fölrakáskor a sarkoknál, éleknél jól rá kell nyomkodni, nehogy éppen ott menjen be alá a festék. Fontos még, hogy a festéskor (szórópisztolynál és ecsetnél is) a festés iránya milyen. Mindig a maszkolás felől kerüljön rá a festék, így a szélénél nem tud összegyűlni a festék. Ha összegyűlik akkor az látható vastagságkülönbséget okoz. Ha nem túl nagy a hiba, akkor több lakkréteg valamelyest kompenzálja a differenciát.


Aki gyakorlottabban kezeli a szórópisztolyt, az ezzel az eszközzel is tud szép dekorációkat festeni a kasznira (airbrush) bár ilyen kis méretben ez rendkívül precíz eszközkezelést igényel. Az airbrush egyébként megint egy önálló műfaj, külön szakirodalommal. Ha csak színre festjük a kisautót akkor is használjuk bátran az eszközt. Ezzel lehet igazán vékonyan és több rétegben festeni. A flakonos festékszórónál is nagyságrendekkel finomabban lehet fölhordani a festéket. A kaszni előkészítése tehát fokozottabban fontos, mert minden apró hiba sokkal jobban előjön, nincs meg az a vastag festék ami egyébként eltakar. Sokszor a gyári festésnél is vékonyabban lehet fölhordani így a bevonatot, ezért említettem korábban, hogy egy sima felújításnál is célszerű a kasznit átvizsgálni sorjátlanítani, lecsiszolni. Nagyon szép eredmény érhető el így.

Ezen a képen egy matricarekonstrukció történt, némi továbbfejlesztéssel

A következő lehetőség a matricázás. Ez lehet az eredeti dekoráció rekonstruálása, újra kiszerkesztése, esetleg egy eredeti dekor lekicsinyítése vagy teljesen egyedi grafika is. A szerkesztést a mérés, esetleg papírsablon készítése előzi meg. A sablonra akkor van szükség leginkább, ha íves felületre kerül majd a dekoráció, de minden esetben pontosabb méretet és alakot eredményez a sima vonalzónál. Íves felületen meglepően torzulhatnak a síknak és egyenesnek vélt dolgok ezért célszerű előtte – vékony papírból fokozatosan hajlítva, vágva – a megfelelő alakot kikísérletezni. Ha ez megvan akkor a beszkennelt sablon lehet a dekoráció-szerkesztés alapja. 
 
Egy matrica sablonja papírból kivágva, némi hevenyészett dizájnelemekkel telefirkálva

A szerkesztést erre alkalmas programokkal végez(tet)heti bárki. Lényeges a méret pontos beállítása. A kész dekorációt erre a célra kapható üres matricalapra kell nyomtatni. Itt kell megjegyezni, hogy lehet fehér alapú illetve átlátszó alapú matricalapot is kapni. Mindig az adott célnak megfelelőt válasszuk. Mivel nem olcsó anyagról van szó és a beszerzése is csak szakboltban történhet, célszerű nagyon takarékosan bánni vele. Mivel A4 méretű a matricalap, ezért az előre elkészített különböző dekorációinkat igyekezzünk egy csíkba összeszerkeszteni, minimális üres helyek hagyásával. A fentiekből következik, hogy célszerű előre is gondolkodni, így a tervezett projektjeinkhez előre legyárthatjuk „tömbösítetten”, gazdaságosan a dekorációkat. A matricalapok mind tintasugaras, mind lézer nyomtatóhoz külön kaphatók, erre figyelni kell. 

Dekorációs elemek kiszerkesztve, kinyomtatva, csík kivágva és lelakkozva 

A matricák kivágva várják a fölragasztásukat

Ilyen volt, ilyen lett a rekonstruált matrica, és a felújított dísztárcsa

A nyomtatás után, a tinta teljes száradását követően le kell vágni a kinyomtatott csíkot. Így a lap addig használható (addig vágható le belőle egy-egy csík), amíg a nyomtató görgői mozgatni tudják az egyre rövidülő papírlapot. Ezt a csíkot kell vékonyan, de teljes felületén egyenletesen lelakkozni. Ezt csak spray-vel vagy szórópisztollyal lehet szépen, vékonyan, szinte láthatatlanul elvégezni. Figyeljünk az oldószerre, mert lehet, hogy például a vizes lakk feloldja a tintát. Ki kell ezt is kísérletezni és ha valami beválik akkor a receptet betartani, mit mivel festünk, nyomtatunk, lakkozunk, oldunk, marunk, ragasztunk, mi mivel kompatibilis és mivel nem. A lakk száradása után ollóval vagy szikével lehet az egyes dekorációs elemeket kivágni, közvetlenül a minta mellett. 

A matricázás tudományának is vannak mélységei, aki többet akar erről tudni, elmerülhet az erről szóló makettes honlapok okosságaiban, fórumaiban. Alapból annyit, hogy a matricát egy pillanatra vízbe kell mártani és egy papírlapra téve megvárni, amíg a hátsó hordozókarton ettől a víztől átázik vastagságában és a ragasztós felületet picit feloldja. Ekkor a matrica lecsúsztatható a hordozórétegről. Ezt csipesz és nedvesített ecset segítségével lehet végrehajtani. Én be szoktam egy kicsit nedvesíteni a matrica helyét a kasznin, így még egy rövid ideig mozgatható a felületen a dekoráció. A matricát óvatosan helyére kell simítani, buborékokat, gyűrődéseket középről kifelé haladva kisimogatni egy nedves ecsettel. Kaphatóak matrica lágyító, fixáló és egyéb anyagok is amik szükség esetén könnyebbé  vagy szebbé tehetik a munkát

A matricázás sokoldalúsága: piros-fehér figyelemfelkeltő csíkok, cégfelirat, apró matrica és nagy felirat

Lakkfilces felnikrómozás esete

Meg kell említeni a lakkfilceket is, amikkel - némi gyakorlás után - remek dekorációkat lehet készíteni. Így például króm díszléceket, fekete gumicsíkokat is megrajzolhatunk vele, a rendszámok betűiről nem is beszélve. Figyelni kell azonban a toll végéből kijövő tinta mennyiségére, nehogy megfolyjon. Előfordulhat, hogy érdemes egy kis fogpiszkáló heggyel fölvinni a toll végéről leszedett tintát a legapróbb alkalmazásoknál.
Külön témakör lehetne a lámpák megfestése, erre is ki kell kísérletezni a festékeket. Itt elsősorban a piros és narancs színűekről van szó, ezekre kell találni megoldást. Értelemszerűen először alapozni kell (például fekete kasznin nem biztos, hogy fedne rendesen a narancs festék), utána lehet a színt rávinni a mindenkori lámpabúra osztásának megfelelően egy nagyon vékony kis ecsettel. De itt akár alkoholos filcet is lehet használni, bár tapasztalatom szerint a tintája hamar kifakul. Előfordulhat, hogy érdemes a lámpát matricából kiszerkeszteni és úgy fölrakni az autóra. Vagy ami még autentikusabb, az eredeti autó lámpáját lefotózni (ha van rá mód) vagy a neten rákeresni és ha megfelelő (értsd: szemből készült) kép van róla megfelelően nagy felbontásban, akkor azt kinyomtatni léptékhelyesen.

Saját lámpabura kiszerkesztése matricából: sokkal finomabb részleteket tesz lehetővé akár első, akár hátsó lámpákról van szó

Itt a hátsó lámpa festett színei alá mindenképpen kellett egy alapozófestés is, hogy minél jobban éljen a narancs és a vörös a kis felületen is


Itt az eredeti lámpa fotóját készítettem el matricából

A teljes száradás után a karosszéria fényezését és a matricák védelmét és biztos rögzítését (és természetesen a kaszni csillogását) egy vékony, fényes lakkréteggel kell biztosítani. Ha megszáradt a lakk teljesen (akár napokat is célszerű várni), össze kehet rakni a kisautót.
Itt fényes lakkal kezelve a kisautó


Itt meg matt lakkozott felülete van a modellnek
 
Ebben a részben csupán áttekintettük az egyéni dekoráció néhány alaplépését, kedvet inspirálva az egyéni ötletek kidolgozásához. A következő részben egyéb ötleteket is kaphatunk majd a tuning lehetőségekre.

 A sorozat részei:

l. rész: Alapelvek, szétszedés, összerakás
ll. rész: Festési előkészületek, festéktelenítés
lll.rész: Karosszéria-munkák
lV. rész: Mielőtt festeni kezdünk
V. rész. Festés
Vl. rész: Dekoráció
Vll. rész: Rozsda
Vlll. rész: Futómű
lX. rész: Extrák, tippek, trükkök
X. rész: Műgyanta munkák alkatrészpótláshoz (Link: Játékdoki)

Xl. rész: Fotózási alapok 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése