2015. február 23., hétfő

Porsche ezüstben

Porsche 911 Carrera RSR 2.1 turbo kialakítása 

Porscheból sosem elég. Szerencsére a cég versenymúltja igen gazdag és ez lehetőséget ad a kisautógyártók alap (értsd széria) verzióiból való további változatok kibontakoztatására. A Martini és Jagermeister 911-es turbok után most következzen egy újabb Porsche versenyikon.
Társak között 1.

Azok a régi szép idők
A 935-ös Porsche versenyautót 1976-ban mutatták be, mint a 911-es turbo gyári versenyváltozatát a Gruppe 5-ös kategóriában. Valójában a Porsche Carrera RSR 2.1 turbo prototípus – az 1974-es Le Mans-i győztes - evolúciója volt. Ezután már minden ilyen nagyobb versenyen akár öt ilyen Porsche is elindult és nemigen akadt ellenfelük. 370 versenyből 123-at megnyertek. Nagyon szimpatikus versenyautó volt a közönség számára is. A nagy szárnyak a különleges megjelenés és a váltásokkor a kipufogóból kilobbanó láng miatt is. No meg azért alapjaiban az utcai autóhoz is hasonlított, aminek meg a reklám értéke nem elhanyagolható. A Gruppe ötös szabályok (sziluett szabálynak is hívták) számos módosítást lehetővé tett a kocsikon: nagyobb szárnyak, szélesebb futómű, vízhűtés. Egyedül a kocsi alapvonalát kellett megtartani elölnézetből. A 935 motorja háromliteres boxer volt, turboval, 560 (később 800) lóerővel. Az 52 literes százkilométerenkénti fogyasztás meglepően hat, de hát mindennek ára van. Igyekeztek is minden súlyt lefaragni a kocsiról de így is 900 kilogramm körül volt a súlya. Ami még szintén nem rossz. A végsebessége a teszteken 295 kilométer per óra volt. A hátsó szárnyakat is megnövelték egészen a karosszéria szélességéig, ami nagyon jó leszorítóerőt biztosított, bár nem kicsit volt furcsa.
A gyári csapat mellett a Martini és a Kremer is kapott némi támogatást Stuttgartból így nem egyszer előfordult, hogy a versenyeken az összes Porsche az első helyeket töltötte ki a végsorrendben és csak utánuk jöttek a BMW-k. Jacky Ickx és Jochen Mass volt a kocsi két gyári versenyzője. Később létezett a „lapos első lámpás” változata is amit néhány utcai változatnál is elkészítettek. A típus élete során 35 verziója készült. 1979-ben a Martini festésű 935-ös gép a gyár múzeumába gördült.
A Martini Racing csapat 1968-tól jeleskednek az autósport szponzorációjában. A rallitól elkezdve a GT gyorsasági versenyeken át az F1-ig vagy a 24 órás Le Mans-i küzdelmekig nagyon sok versenyágban jelen voltak a jellegzetes díszítésű, fehér vagy ezüst alapszínű autóik.

Rakéta földi bevetésen
A mai posztunk tárgya egy különleges kialakítású gép. Volt már egy pár különleges kialakítású Porsche, de ez tudásában is kiemelkedő.

Hatalmas függőleges homlokfelület

Átváltozás
A donor kisautót a Maisto gyártotta, semmi különleges nem volt benne. Összehasonlítva párba állítható a Matchbox hasonló kisautójával (MB-03). De mivel a Porsche soromat fejlesztgetem és a turbo szegmens már telítve van, így következett be a döntés: valamelyik különlegesebb, formásabb versenygépet formázom meg belőle. Mindjárt az eszembe ötlött a hatalmas hátsó szárnyakkal rendelkező 935-ös típus. Ez biztosan jól fog mutatni kicsiben is.
Majdnem eredeti matricázás

Könnyebb átugrani mint megkerülni
Nem kicsit kellett az egyébként jó formájú kasznit igazgatni és kiegészíteni, hogy kiadja a végső formát. Elöl egy hatalmas egybefüggő, függőleges szpoiler került rá. Ez oldalt rásimult a kocsi egyik legjellemzőbb részletére, a hatalmasra tervezett sárvédő szélesítésekre. Elöl még csak elmegy, de a hátsó olyan brutálisan nagy, hogy szinte uralja az egész kocsit. Érdemes fölülről is rápillantani: a kerekek az eredeti kocsi mellett vannak már. Ezeket kell betakarni a nagyméretű szélesítésekkel. Ha már ilyen széles az autó akkor a hátsó stabilizátor szárny sem maradhat kicsi. Annak a mérete is a kocsi teljes szélességéig tart. A szélesítéseket a műanyag kerékív sablonokra fölhordott késtapasz rétegekkel alakítottam formára. A szárny és a motortér burkolat is műanyag lemezből van. Az eredeti kocsinál is megszüntették a hátsó oldalsó ablakokat, némelyik változatnál ide légbeszívók kerültek. Ezt az ablakot én is megszüntettem.

Az eredeti szárnyak lecsiszolva


Az ablak vonalát követik a szárny tartó lapok


Ahogy nőnek a sárvédők


Szélesítés, szárny nélkül még


Matricázás


A futómű természetesen átalakult. A padlólemezt besüllyeszettem a kaszniba és kerítettem rá egy készlet nagyon széles teljesen fekete kerékszettet. A tengelyeket újrakészítettem, hiszen ilyen széles donorautót nemigen találni még egyet. A belseje megmaradt, csak feketére befestettem. A matricázása saját szerkesztés. Egy kicsi hasonlóság van az eredetivel de inkább csak a stílust vettem át, a részleteket én alakítottam ki.


A megnövelt hátsó stabilizátor szárny


Jóval szélesebb, mint az egyébként sem keskeny utcai turbo


Az eredetihez képest történt süllyesztés itt látszik


Társak között 2.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése