2016. november 19., szombat

Topstar

Fűzike* T4-ből

Arányosan, szépen megmintázott oldal


Egy rövid kis T4 Transporter történelem mindjárt az elején, mielőtt a konkrét esetet megvizsgálnánk közelebbről.  A T4 jelű furgon/busz 1990-ben jelent meg. Ez volt az első a transporterek sorozatában amely orrmotoros, kizárólag vízhűtéses és fronthajtásos (később akár összkerekes is) volt. A megelőző verzióban, a T3-ban már voltak elég vegyes motormegoldások, boxer/sor, víz/levegő, benzin/dízel és ezek kombinációi. Már itt fölmerült egy esetleges orrmotoros verzió de az igazi áttöréssel még várni kellet a T4 dizájn megjelenéséig. Aztán meg folyamatosan gyártották 14 éven keresztül és így a második helyre került a T1 után a gyártási hosszt tekintve. A karosszéria kialakítások szintén számos változatra – és az egyebekkel (pl. motor, hajtás, vagy felszereltség) való kombinációjukra - adtak lehetőséget. Készült a sima doboz, platós, duplakabinos, kombinált és busz változat is.
  Képtalálat





Természetesen ezeken belül is voltak alváltozatok, különleges felépítmények, egyedi kialakítások is. Kétféle tetőmagasságban volt kapható gyárilag (standard:1940mm és high-top: 2430mm). A kempingbuszok tetővariációiba most ne menjünk bele, mert azok sokféle gyártó, sokféle modellje alapján igen változatosak tudtak lenni. Rövid és hosszú tengelytávval is lehetett kérni. A hátsó ajtó kétfelé vagy fölfelé nyitható verzióban készült. 1996-ban kissé módosítottak az orrkiképzésben a Caravelle, Multivan változatoknál (a többinél csak 1999-ben), amit elsősorban a kissé trapéz alakú első lámpákról lehet fölismerni. Az oka egyrészt az időszerű ráncfelvarrás, másrészt, hogy elférjen az elejében a VR6 motor. Ezt a változatot már hátsó tárcsafékkel szerelték. Természetesen készült belőle viszkószkuplungos, összkerék meghajtású változat is, Syncro néven. 2.4D, 2.5Tdi és 2.5 literes benzines motorral szerelték őket és mindkét tengelytávhoz is rendelhető volt. Némely változatnál mechanikusan zárható differenciálzár is került bele. Ekkor a pótkerék vagy kívülre vagy a csomagtartóba került a megszokott tárolóhely helyett.
A benzines motorok az 1,8 literes 67 lóerőstől a 2,8 literes V6-os kétszáz lóerősig léteztek, dízelek az 1,9-től a 2,5 literes 149 lóerős turbodízelig. A Transportereket hagyományosan Hanoverben gyártják. Készült belőle mentő, tűzoltó, rendőrségi, autószállító, billencs, taxi, kerekesszék szállító, büfékocsi, luxusbusz és természetesen az örök vonal a kempingbusz/lakóautó vonal, valamint még egy csomó érdekes variáció.

A busz irányon elindulva két részre lehet osztani a T4 vonalat. Egyrészt az egyszerűbb busz kivitelre (lásd munkásbusz) másrészt az igényesebb változatokra. Ezek pedig a Caravelle és a Multivan valamint az ezekből továbbvitt lakóautó változatok (pl. Westfalia). Innen tovább fejtve a lehetőségeket jöttek létre az úgynevezett Sondermodellek amik egy-egy időszakosan és/vagy limitált szériában készült speciális jellemzőkkel bíró változatokat jelentettek. Allstar, Atlantis, Classic, Family, Generation, Highline, Last Edition, Special, Tim & Tom, Topstar. Nekünk most a Topstar jutott egy kicsit részletesebb típusismertetés erejéig.


Evolúció


Miként lett nekem Topstarom?
A dolog két egészen távoli szálról indult el, hogy valahol ebben a bejegyzésben összeérjenek és értelmet kapjanak kisautós vonalon is. Történt ugyanis, hogy a barátom a család bővülésének megkésett ritmusában elhatározta, hogy egy Volkswagen Sharant szerez be maguknak. De ő nem az a típus aki holmi közönséges dolgokkal megelégszik: elkezdte a kutatást valami érdekesebb kivitel után. Ekkor akadt rá a Skater nevű limitált szériájú sondermodellre. Erre a változatra leginkább a halványzöld fényezés és az ugyanilyen árnyalatú kárpitozás a jellemző. Továbbkutatva kiderült, hogy ennek a Sharan Skaternek van egy nagyobb testvére is a T4 Topstar. Kevéssé ismert, ezért sem hallottam még róla eddig. Ugyanaz a szín (itt némi szürke (fénytől függően szürkéskék) alsó elemekkel kiegészítve), ugyanaz a kárpit, ugyanaz a stílus. Be is szerezte az autót a német piacról így jobban el tudtunk merülni a részletekben és a nagytestvéri kapcsolatban. Miből is áll egy Topstar, miben különbözik a sima Multivan-től?

Nagyon kevés autórajongó mondja meg ebből a látványból, hogy ez egy Volkswagen T4 akar lenni

Az alapvető a szín. Ez egy Spice zöld nevű világos zöldes sárgás pasztell árnyalatú gyöngyházmetál szín. A Topstar esetében a lökhárítók középszürke árnyalatúak és a busz oldalán, a lökhárítók magasságáig szürke sáv egészíti ki. A beltérben is ez a színvilág folytatódik. Az ülések (7db) és a kárpitozás is a karosszéria színével egyező, az ülőlap csíkja pedig szürke, egyedi nyilas mintájú dekorációs csíkokkal. A műszerfalon a műszerek hátlapjának a színe is a kaszni színével egyezőárnyalatú, de már nem metálosan csillogó.
2,5 literes TDI vagy 2,8 literes VR6 benzines erőforrással szerelték. A kerekei BBS alufelnik. Az első ülései fűthetőek, karfásak, elforgathatóak. Külön olvasólámpákat helyeztek el az üléseknél. Hőszigetelő üvegezés, bőr kiegészítők, fordulatszámmérő, ködlámpa, központi zár tartozott a felszerelések közé. Elől hátul a lámpák fölött a jellegzetes Topstar felirat.
A Topstart 1997 ősze és 1998 tavasza között gyártották és forgalmazták.
Az ülések árnyalata megegyezik a karosszériáéval

A másik szál onnan indul, hogy emlékeim szerint valahol lapul egy Welly márkájú, nem túl pontos és nem is túl szép T4 a dobozomban, jobb sorsra várva. Nem kellett több, összeraktam a két vonalat és mindjárt eldőlt: egy kis T4 Topstar lesz az elfekvő spiáterből. 

Kisautózás Topstarral
Pár szó azért erről a kisbuszról is had ejtődjön. A modell alján T4 VAN név van fölírva ami nem kicsit képzavaros. Ez a fogalom ugyanis a zárt áruszállítókra vonatkozik, a szóban forgó járgány pedig egy kisbusz. Amúgy a forma meg a belső tér kialakítás megfelelő, a sok ülést is rendesen megformázták. A rendesen itt azt jelenti, hogy meg van darabra, meg van formázva de nem az eredetinek a kicsinyítése. A kormány nagyon egybenőtt az alatta levőkkel, ez sajnos eléggé látszik. Ezeknek a részleteknek a jobb kidolgozását itt nem is várhatjuk, ezért ugorjunk tovább.
Négy alkatrész a kicserélt kerekekkel

A szétszedés és az alapozás után a szín következett. Történetesen a most beszerzett igazi Sharan Skater apróbb karosszériajavításaihoz a barátom kevertetett gyári színkód alapján igazi Spice zöldet szóróflakonban. Ezt kértem kölcsön egy fújás erejéig és így lett az én T4 Topstar-omnak eredeti színe. A belteret is lefújtam ezzel a színnel, de ott nem kapott lakkfelületet mivel ott kárpit van. A kerekeit is kicseréltem az eredeti szerencsétlen görgőkről egy Matchbox garnitúrára. Így már rendesen összeállt a kép és előállt a - vélhetően egyetlen – kisautó méretű Topstar.

*= A név természetesen a színdonor Sharan Skater beceneve, kölcsönvéve. A szín láttán az elnevezés érthetővé válik egyből.

Innen is tökéletesen néz ki, mind formailag mind részleteit tekintve



Az orr kialakítása nagyon nem szerencsés, ezt még a festés sem tudja elrejteni vagy túlságosan kijavítani


Lámpák itt is ott is

A homloklap/szélvédő dőlését nézve is látszik a sorrend


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése