2014. május 7., szerda

959 piros

Felújítás: Matchbox MB-7  Porsche 959

A 959-es már ismert lehet innen, tehát ez a tényező is csökkenthetné az írás terjedelmét. Ám az ott átadott információkon túl ez a kocsi annyira érdekes, hogy érdemes talán egy kicsit jobban is elmélyülni abban a technikában amit ebbe a kocsiba belepréseltek és egy két plusz információ-morzsát is talán föllehet csippenteni róla.

Mindjárt az elején egy meglepő információ a gyártásról: a 959-esek a Baur német karosszériakészítő cégnél készültek, ahol többek között a BMW hármas kabriók/targák is gyártódtak. A kocsi fő riválisának a Ferrari F40-et tartották.

A technikai érdekességek közé tartozik az acél alumínium-titán alkatrészekből álló folyadék (hengerfej) és léghűtéssel (motorblokk) bíró hathengeres boxermotor is. Két kisebb, eltérő karakterisztikájú KKK turbofeltöltőt használtak a simább turbonyomás átmenet miatt.
A négy kerék ideális meghajtási viszonyait egy máig emlegetett PSK központi differenciál kuplung rendszer tette lehetővé. Elektronikusan vezérelve mindig a megfelelő nyomatékot biztosította az egyes kerekeken, tengelyeken akár 80-20% arányban is. Ezen felül egy állítható magasságú felfüggesztési rendszerrel szerelték a kocsit, amit a sofőr tudott állítani a mindenkori útviszonyoknak megfelelően 12-18cm között. (Utoljára a Citroennél láttunk hasonló lehetőséget, bár más elveken működtetve.) Ezért minden keréknél dupla lengéscsillapító volt elhelyezve.

Az első supersportautó volt amelyikbe ABS-t szereltek. Légnyomás ellenőrzéses, 17”-os abroncsokon gurult a gép. A keréktávolság azonos volt a 911-ével, mégis 65milliméterrel volt szélesebb mint a turbo. A kasznit nagyon komoly légáramlási szakértők segítségével fejlesztették és az elsődleges cél volt, az igen nagy sebességnél (300 kilométer per óra felett) is stabil tapadás. Végül úgy megfaragták a kasznit, hogy 0,31-es lett a Cw értéke.

Komfort és Sport verzióban készült. Mindösszesen 288+8 db készült belőle. Az akkori 420000 DM-es árért kaphatott a vevő egy Ferrarit plusz egy Lamborghinit is. Jóllehet ez az ár irreálisan magas, mégis agyárnak többe került ennél is egy-egy darab. Ennek ellenére jó befektetésnek tartják a későbbi technikai fejlődés érdekében és a mi nem kevésbé fontos, hogy hatalmas reklámot jelentett és jelent a cégnek ma is.

A 959-es amerikai megjelentetése bonyodalmas dolog volt, mivel nem igazán feleletek meg az ottani előírásoknak a kocsik és ráadásul négy darabot még össze is kellett volna törni a jogosultság megszerzéséhez abból a kevésből amit gyártottak. Ezért inkább a szürke import útján jelenhettek meg a 959-esek a tengerentúlon jó ideig. Végül kompromisszumok árán csak sikerült elfogadtatni a kocsit, mire nagyjából le is állt a gyártása. Hírlik, hogy a raktárakat kisöpörve még nyolc darabot legyártottak a fellelt tartalék alkatrészekből. Ma egy ilyen autóért akár 250 ezer eurot is megadnak a tehetősebb autóértők.


Az én felújításom nem tartalmaz túl sok jelentős említeni valót. Talán csak inkább feljavítottam egy kicsit az összképet a renoválás során. Így egy számomra szimpatikus megjelenésű szupergép állt be a sorba a másik gyárilag is fakó festésű verzió mellé.

A többit a képek meséljék el.








Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése