2014. április 27., vasárnap

Renault 5 Turbo

Átalakítás: Tomica  Renault R5 Turbo

És jön még egy Renault. Ferjáncz Attila versenyautóiról szóló sorozatunk következő darabja a legizmosabb R5 a Turbo változat. Ha megnézzük az autót, tisztán látszik, hogy csak bizonyos elemek emlékeztetnek rajta az eredeti R5-re, mert a legtöbb eleme más. Olyannyira más, hogy ezt az autót – az elő R5-kel ellentétben - kimondottan versenyzésre tervezték. Tehát minden funkcionálisan a lehető legjobb benne-rajta. Ez egy célszerszám.

Mokány életerős kis gép lett, akárcsak az igazi

A Turbo születése
A Lancia ralli sikerein felbuzdulva vagy válaszként az olaszok sikereire 1976-ban a Renault is elhatározta, hogy az R5 Alpine-ból kiindulva készítenek egy ütős, középmotoros turbofeltöltős ralliautót. A kocsi tervezője Jean Terramorsi volt. A kocsi végül 1978-ban jelent meg először. Az 1,5 literes motor mintegy 160 lóerőt tudott. Jóllehet alapként az Alpine szolgált de igazán keresni kell a közös alkatrészeket, hiszen ez már egy klasszissal nagyobb autónak számít. É valójában is teljesen mások a méretei. Az első 400 darabot az Alpine Dieppe-i gyárában készítették 1980-ban.
Négyszer nyertek vele ralli világbajnokságot (1981, 1982, 1985, 1986). 

Az alváz már módosítva, a kaszni még az eredeti

Matchbox kerekekkel fölszerelve

Ferjáncz és az R5 Turbo
Szokás szerint ismét váltás a megszokott hajtáshoz és motorhelyzethez képest. Most egy középmotoros hátsókerekes Renault-t kellet megtanulni a Ferjáncz-Tandari párosnak. Történt mindez 1981-ben. Csak a szín maradt és a régi megszokott versenycsapat. Az autó viszont teljesen új volt mindenki számára, így már a gyárban is közreműködtek a magyar csapat tagjai a kocsi építésében, hogy mielőbb és minél jobban megismerjék az apró részleteket is. Ehhez a kocsihoz (is) fűződik az egyik legnagyobb magyar sportsiker a Ralli EB 3. helyezése 1981-ben.
Sajnos a kocsik némi rallicross nyűstölés után eltűntek a süllyesztőben, így ma már csak a halványuló fotókat nézegetve lehet felidézni a turbós ralli emlékeket.

Matricázáshoz előkészítve

Matricázás közben

Kicsiben is ütős
Ha már elhatároztam, hogy annak idején a Matchbox R17-ből elkészítem a magyar bajnokautóját, jött a gondolat továbbérlelése: mi lenne ha a többi autót is elkészíteném kicsiben. Az R5 Alpine-hoz még akadt Majorette donor, de a Turbonak már egészen más a karosszériája, azt nem lehet csak úgy átszabni. Keresgélve az 1/64 körüli R5 turbok között mindösszesen egyetlen darabot sikerült fellelni. A fiam némi rábeszélésre önként felajánlotta a – szép minőségben megőrzött - gyermekkori játékát a nemes cél érdekében. Köszi Zsombor! Így már donorom is volt. A kerekekkel itt is volt némi igazítási manőver, mert nagyon bent voltak a kaszniban. Tengelygyártás folyamata vette kezdetét és kerestem hozzá egy szebb kerékgarnitúrát is. A kaszni maga teljesen jó volt, megfelelt a valóságnak, variálni nem kellett vele. A festés és a készítés folyamata is egyébként mind a három+1 példánynál (Renault-ralli-Ferjáncz sorozat) egyszerre történt.

Ül a gép amennyire csak lehet

Széles és lapos

A nagytestvérekkel egy versenyudvarban

A matricasor itt is egy adott állapotot tükröz, hiszen – az állandó és versenyenkénti változásokon túl - ez volt az a kocsi, amely már átmenetet képezett a régi megszokott Renault-kék gyári támogatás és a támogatói csere kapcsán történő megújulás között. Röviden: többször is átfestődött az autó az életében, a mindenkori szponzor színei szerint. Én a legszebbnek mégis a kék verziót találtam, a békebeli hőskor dekorációival.

A Renault korszak ezzel az autóval zárult a bajnokpáros számára is, a Renault sor nálam is véget ér ezzel. Tudván azonban azt, hogy a Renault sor eleje még nyitott és a quattro korszak is hamarosan beköszönt…

Dr. Tandari János oldala

Szélesebb, laposabb mint az Alpine

A Ferjáncz sor

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése