2013. december 16., hétfő

Megemelve

Amikor a bogár terepre fut

Típusismertetés helyett
Ha valamiről, akkor a Bogarakról igazán nem szükséges bemutató karaktereket vesztegetni, ismertetésekbe bonyolódni, gyártási és fejlesztési titkokat elárulni. Ha nem is az egyetlen, de mindenképpen az egyik legjobban körüljárt autótípus az autótörténet palettáján. Könyvek tucatjai, ismertetők foglalkoznak a témával és próbálnak újat nyújtani az előzőekhez képest. De nem tudnak. Ami ebben a témában az átlagos autós rajongók számára tudható, az már mind publikus. (Az igazi szakértők tudása pedig egy olyan kategória, ami átlag halandó számára szinte már értelmezhetetlen mélységekbe és magasságokba viszi el a rácsodálkozókat: a kárpitkombinációktól elkezdve a díszlécek variációin át egészen a motor belső titkos paramétereiig.)
Buckára fel!

Amiről viszont van már mondanivaló
Viszont ami még mindig korlátlan, az a kocsi variációinak száma. Jellemzően – és hivatalosan is – nem újabb generációk születtek egy-két háromévente, hanem folyamatos típusfejlesztés történt. A folyamatoson van itt a hangsúly, mert – bár vannak sarokpontok, mely alapján azonosítani lehet egy-egy példányt a gyártási év szempontjából – a fejlesztési eredmények, az új alkatrészek folyamatosan és nem időközönként épültek a kocsikba. Ezt a képet színesíti, a német gyártásokon kívül, az amerikai, mexikói és egyéb földrészeken és országokban gyártott tucatnyi verzió. Ezek – akár helyi előírásokat vagy piaci igényeket követve – jelentős eltéréseket is mutathatnak. Sőt olyan is előfordult nem egyszer az evolúció során, hogy az új fejlesztéseket később kivették a specifikációból az egyik gyárban és a régebbi verzió került gyártásba újra. Az egyik földrészen. A másikon meg nem. A nagyon hozzáértők akár egy lemezke hajlításának mértékéből vagy egy adott kábel színéből is megmondják, hogy ez mikori és milyen Bogár. Amennyiben eredeti a szerkezet.

Ugyanis nagyon ritka ma már az eredetiben megőrzött autó. Ennél kicsit több restaurált példány fut. De a legtöbb kocsi – az eredeti alkatrészhalmaz nem egyszerű gyári összetételén túl – vegyes kialakítású. A régebbi modellbe beleszereltek egy újabb, akár elektromos megoldást a régi mechanikus helyére, kicseréltek ezt-azt egy másik évjáratúéra. Más kerekek, gumik kerültek alá, a villamos rendszert modernizálták vagy akár a futóművön alakítottak (99%-ban ültették). Jó vagy rosszul, ízléssel vagy anélkül. És ekkor még mindig csak a homológ bogáralkatrész csere keretein belül vagyunk. Ekkor már tuning alváltozatokról is beszél(het)ünk: California-Look, German-Look, stb.) Az utána levő fokozat például a márkán belüli, Golf l és ll sokszor kompatibilis de már modernebb alkatrészeinek becsempészése. És utána jön a végtelen sok típusidegen vagy egyedi szerkezet belehenkölése a régi technika helyére. Ahogy mondani szoktam, ez már az ízlésrendőrség dolga innentől.

Amiben viszont egyet lehet érteni: ha valaki ízlésesen finomít a Bogarán, úgy, hogy az nem veszti el annak finom jellemzőit, karakterességét, bogarasságát, az teljesen elfogadható. Ha az átlag autórajongó a megpillantott és a tulajra hangolt Bogárban még a szépet látja, akkor nincs baj. A szakértők véleménye pedig egy másik történet. Ők csak egymás közt tudnak szót érteni a Bogarak adathalmazának olyan magasságaiban, ami már sokszor a józan ész határait súrolja.

Alapozva a szélesített kaszni

Nincs új a nap alatt
Az én Bogaram is egy átalakítás. Pontosabban egy összeépítés. Egy olyan verzió elérése volt a cél, amely inkább a robosztusságot hangsúlyozza. Nem buggy, de mindenképpen egy emeltebb hasmagasságú járgány volt a terv. Olyan Golf Country szerűség a hetvenes nyolcvanas évekből. Amúgy egy ehhez hasonló VW típust már használtak a ll. Világháborúban is Type 82E kód alatt. A Kübelwagen alapra tették rá a bogár kasznit és így lett egy autóbb formájú terepjárójuk. Ennek megfelelően az is valahol a Kübelwagen és az utcai változat között helyezkedett el. Mindösszesen 688 darab készült belőle. Emelt kaszni, rücskös ballonos gumik. Akkor még puritán felszereltség. Az én mai modellem – már csak a színe miatt is – inkább egy utcai terepjáró, ha egyáltalán létezik ilyen fából vaskarika elnevezés. Bár az útjaink mai állapotát tekintve lehet, hogy mégsem túlzás a név?

A módosított padlólemez és futómű

Megvalósul-e az elmélet kicsiben?
Tehát adott egy ismeretlen származású VW Bogár kaszni és készítsünk belőle szombat esti – karakteres feltűnőségi faktorral rendelkező – táncos-zenés szórakozóhely látogató, párosan jól (ki)használható járművet. Már csak egy alvázat kell keresni és hozzá a kerekeket. A karosszéria az újrafestésen kívül – is változott, nem csak megemelkedett. Az eredetinél szélesebb kerekek beépítése miatt a sárvédőidomokat is megszélesítettem. Ez tapaszolással történt, rétegesen készítve.
Arányaiban ez a szélesítés jóval több, mint amit a valóságban szoktak alkalmazni, de én úgy gondolom, hogy ennél a kocsinál ez még belefér. A padlólemez keresésekor bukkantam a Matchbox Baja Buggy alvázára. Kerekek nélkül természetesen. A jó eséllyel egy léptékű padlólemez szinkronban van a kasznival, hiszen mindkettő VW alapú. És lőn, megegyezik a tengelytáv. Már csak a széles Matchbox kerekeket kellet a helyére illeszteni. Itt új tengely elkészítése kívánkozott a kellő keréktávolság eléréséhez.

(Szinte) atomjaira bontva

Szélesítés, magasítás, ezáltal az autó arányai is megváltoztak egy kicsit. A nagyokhoz hasonlóan az első felfüggesztést (azt a bizonyos torziós rugózást) védő takarólemezt és a hátsó-alsó motorvédő burkolatot is készítettem hozzá. Illesztettem rá egy feltűnő, vastagabb és a terepezés miatt fölfelé álló kipufogócsövet és ezzel el is készült. A belseje most nem hangsúlyos, semennyire sem. Amúgy is fekete, és az élénk karosszéria szín kontraszt miatt nem is lehet nagyon belelátni. De meg nincs is mit nézni benne. A lényeg az összhatáson van.
Fázistanulmány

Ahogy a valóságban is a sokezredik egyéni változat készül még manapság is, úgy kicsiben is előállt egy eddig még nem látott fajtájú bogár, hogy színesítse ezt az amúgy sem szürke sort.

Fokozatok

Ültetve vs. kiemelve

Védjük a boxert is

Eléggé kompakt megjelenés

Védjük a torziós első futóművet is

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése